טיפים לשמירה על שגרת ארוחות מאוזנת אצל ילדים בחופשות ובחגים

מאת: לימור ספקטור בנדק- דיאטנית קלינית
16/10/2022

הילדים בחופשה ומבלים הרבה שעות מחוץ למסגרות ולשגרה. בחופשים ישנה עליה בכמות שעות המסכים ובצריכת חטיפים וממתקים – מזונות עתירים בסוכר לבן, קמח לבן, נתרן, שמנים זולים (קנולה ועוד שמנים צמחיים מזוככים) וצבעי מאכל סינטטיים. כל זה ארוז באריזות פלסטיק מבריקות, צבעוניות ומרשרשות, המעודדות צריכת מזון “אולטרה מעובד” (מה זה? בהמשך ההסבר).

יכול להיות שבשגרה היומיומית שלהם, אתם משקיעים בקופסת אוכל בריאה, מגוונת, עשירה בחלבון, כריך מלחם מלא עשיר בסיבים תזונתיים, פירות וירקות טריים בחמישה צבעים עשירים בפיטוכימיקליים, ויטמינים ומינרלים.

אך מה לעשות, בישראל תדירות חוסר השגרה מרובה (חגים, חול המועד, סופ״שים, החופש הגדול ועוד ועוד..).

לפי הנתונים של משרד הבריאות נתוני הבריאות וההשמנה, בקרב ילדי מדינת ישראל לא מזהיר- יותר מרבע מתלמידי בית הספר סובלים מעודף משקל והשמנת יתר.

אז מה עושים? כדי לעזור לעתיד הבריאותי של הילדים שלנו ולהקטין את הסיכון להתפתחות מחלות כרוניות כגון השמנה, עודף משקל, סוכרת, הפרעות שומנים בדם, מחלות לב וכלי דם, סרטן, הפרעות אכילה ועוד… הנה כמה טיפים לשמירה על בריאות הילדים גם בחופשות ובחגים:

  1. צרו הזדמנויות לחשיפת מאכלים חדשים, בישולים בריאים והתנסות-

הידעתם שפיתוח קשרי האכלה וסביבה משפחתית בריאה, נחוצים מאוד לאימוץ הרגלי תזונה טובים? הרגלי אכילה לקויים, קשים יותר לשינוי בשלבי גדילה והתפתחות מאוחרים יותר.

אז גם אם ניסיתם מספר פעמים ספורות לתת לילדכם לאכול סלק, דעו כי דרוש לפי הניסיון הקליני הטיפולי בילדים, כ- 70 טעימות וניסיונות חשיפה, עד שהטעם יהיה נרכש, סביל וטעים, והילד ירצה לאכול סלק (או כל מאכל אחר).

אז אל תתייאשו ואפשרו לו לחקור דרך המטבח על ידי חיתוך, שטיפה וסידור יפה בצלחת. ההתעסקות עם המזון החדש יפחית אצל הילד את מפלס החשש בהתנסות עם אותו מאכל בעתיד.

2. קופסאות האוכל יכולות לשמש את הילדים גם בתקופת החגים והחופשות-

כשיוצאים לפיקניק בטבע, בבילוי בפארקים, מופעים והצגות, האוכל המוצע במקומות אלה הוא בדרך כלל “אולטרה מעובד”. מזונות המוגדרים “אולטרה מעובדים” כוללים מרכיבים שתתקשו לאתר במטבח הביתי, כמו מיצוי רכיבי מזון, וכן תוספים תעשייתיים ומתוחכמים (היוצרים או משפרים את הצבע, המרקם והטעם), המשפיעים על הרגלי הצריכה ותחושת השובע הטבעית. מוצרי המזון ה”אולטרה מעובד” ארוזים ומוכנים לאכילה מידית בכל מקום ובכל זמן.

ההמלצה שלנו תמיד לקחת את קופסת האוכל עם כריך או לחמניה מקמח מלא, שיפון או כוסמין, עם חלבון איכותי כמו חביתה או טונה, ירקות ופירות גולמיים וטריים, אגוזים, שקדים ושאר מזונות לא מעובדים או מעובדים מינימלית.

3. אל תצרו פערים גדולים מדי בין התזונה שלהם במסגרות לבין התזונה שלהם בחופשים ובחגים-

אם נרגיל אותם למשהו שונה בתכלית ממה שהם מקבלים בקופסת האוכל לגן או לבית הספר, יש סיכוי שהם יאכלו פחות או במקרה הגרוע יותר בכלל לא.

חלק מהתפקידים ההוריים שלנו, כמחנכים בשלל תחומים הוא להציב גבולות ברורים בנושאים שונים,

גם חינוך לתזונה בריאה ונכונה היא חלק מתפקידי ההורות שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *